Pappasaft – The Four Chords Man Of The Apocalypse (Big Day Records)

For det første; Pappasaft! Hah! For et bandnavn. Bak bandnavnet skjuler det seg en trio som møttes da de var studenter i Trondheim i 2010. Eller, som de sier selv: “Pappasaft er en sterkt nedadstormende trio på den norske punk-scenen. Oppfostret på NTNU og Statens Lånekasse kan Pappasaft skilte med å være Norges høyest utdannede punkband – således et godt eksempel på hva skattepengene dine har gått til.” I dag, mer enn seks år senere, er de fortsatt oppe og går, men har forflyttet seg til hovedstaden.

Gard Sviggum Saabye (bass/vokal), Jens Petter Johansen (gitar) og Øyvind Auestad (trommer) debuterte i 2012 med EP’en Høyt Fort Ræva, og de sju spretne låtene ble fulgt opp med den smått spinnville fullengderen Kapitalistepop to år senere. Med låttitler som “Guttegutt”, “Midtsidepiken” og “Hammer & Sigg” gjorde de et album som ligger tett opp mot rockens grunnidé: anti-gravalvor og lett, nynnbare melodier som får en fot eller to til å bevege seg. I oppbyggingen mot sitt andre album har de sluppet fire singler, “HardeKåre”, “Norske Bomber”, “Over Streken” og altså dagens slipp, “The Four Chords Man Of The Apocalypse”, og vi kan trygt konstatere at de ikke forlater formelen sin.

De tre karene skriver melodiene sammen, mens Øyvind hopper av toget når tekstene skal forfattes. At de har slått seg på lag med Big Day Records høres umiddelbart ut som en veldig god idé, både i PR-sammenheng og med tanke på det som kommer ut av høyttalerne. Bandet virker langt tightere enn tidligere, og selv om tekstene er ment å underholde og få oss til å trekke på smilebåndet, så er det helt klart en mer moden trio som lurer inn alvor i humoren. Låten er spilt inn i studioet Endless Tinnitus i tjukkeste Oslo, av produsenten Kenneth Storkås, mixet av Andreas Kvinge Sandnes hos 4th Street Recording i Los Angeles, og mastringa er gjort av en av punkrockens bautaer  Blasting Room Studios i Colorado (NOFX, Rise Against m.fl).

“HardeKåre” var en up-tempo punklåt, ilter og heftig i formen, “Norske Bomber” på sin side var en melodiøs og ganske så typisk highschool-pønk låt av sorten vi hørte fra band som Weezer og Built To Spill på midten av 90-tallet, mens “Over Streken” sender tankene i retning nyere saker som The Flatliners og Red City Radio. “The Four Chords Man Of The Apocalypse” er en låt som går i ei litt annen retning. Jeg vil kategorisere dette som en ska-låt, funky og melodiøs, og med riffing som ikke er veldig langt unna det Madness, The Specials og The Stranglers drev på med i London rundt 1980. Artig nok så synger de på norsk, selv om tittelen antyder noe annet. Og de synger om bergensere uten grenser, med skjorte under genser, og et skip som la til i byen i 1349. Svartedøden og nitriste nachspielgitarister er på mange måter tema her, og det er vel på mange måter to sider av samme sak?

Så, oppfordringen fra oss hos The Wilhelmsens er å sjekke ut låtene de har sluppet, særlig om du har tenkt deg på et sprell i helga. Dette er musikk som er lagd for oss som ikke nødvendigvis ønsker å ta all verdens elendighet inn over oss, men tvert imot ønsker å høre kule og festlige låter. 

Nå gleder vi oss til albumet slippes!

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert