Bilde

Benny Borg - God Morgen, Min Kjære

Benny Borg. Denne karen fra Göteborg som ble stjerne her til lands på begynnelsen av 70-tallet, først og fremst gjennom sitt samarbeid med Tromsø-jenta Kirsti Sparboe, som han òg var gift med. For meg ble han en liten helt etter å ha spilt inn “Balladen Om Morgan Kane”, noe som var beintøft for en tass som leste hele Morgan Kane-serien to ganger, og ellers slukte alt av Louis Masterson/Kjell Hallbing. Så ble det samarbeid med Lille Grethe Kausland og Dizzie Tunes, og det ble mer fokus på show enn musikk.

Da han jobbet sammen med Dizzie Tunes var det først og fremst som Elvis-imitator at han ble populær, en jobb han gjorde såpass bra at jeg i min pre-tenåringsperiode mente at han var en like tøff svenske som Ingemar Stenmark og Bjørn Borg. Etter å ha forlatt Ingvar Numme & co ble det noen soloprosjekter, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har lagt mye merke til Benny etter hans prosjekt med Oslo Nye Teater, Balladen Om Cornelis Vreeswijk.

Benny Borg har så definitivt nese for gode artister, med Elvis og Cornelis som store favoritter, og når han i tillegg har brukt mye tid på å fordype seg i Johnny Cash, så burde jeg egentlig ikke bli såpass sjokkskadet som jeg ble da singelen “God Morgen, Min Kjære” ble sluppet. Men, det ble jeg altså. Virkelig.

Rune Letrud hos Dust of Daylight skrev i ei melding til meg at det var så mye musikk han skulle ha sjekket ut, men at han ikke kom av flekken pga denne svensken, som vel snart må regnes som norsk, etter å ha bodd her i 47 år. Letrud påstod at han rett og slett var slengt i veggen av skiva hans, og at singelen som omtales her kunne stå som et greit bilde på denne voldsomme behandlingen av hans hode og hjerte. Jeg måtte jo selvsagt kaste meg rett på låten, og skjønte nøyaktig hva han bablet om før femten sekunder var unnagjort. Hva faen skulle dette bety? En norsk Johnny Cash? Johnny på American Recordings, med Rick Rubin bak spakene, slo uunngåelig inn i skallen, og da er det pinadø gjort mye riktig.

Låten er altså en samtale mellom Benny og hans nylig avdøde kone, og for en bløt og lett påvirkelig tromsøværing så er scena rigga for ståpels, klump i halsen og kjappe hjerteslag. Når han så etter 12 sekunder høres ut som Johnny Cash på Unchained fra 1996, den akustiske gitaren får besøk av ei fele, et piano, og et band som tydelig vet nøyaktig hva de holder på med, så skjønner jeg at vi ikke bare har fått vår norske Cash, vi har en norsk Rick Rubin som styrer produksjonen. Produsent er ingen ringere enn Rune Berg, frontmannen fra tøffe The Margarets, og her har han tatt med seg sitt nåværende band, Number Seven Deli. Det har vært vellykket. Veldig vellykket.

Sånn avslutningsvis; det at Sigmund Groven får boltre seg det siste halvminuttet gjør overhode ingenting. Herligheten får akkurat det nasjonalromantiske draget som løfter låten de siste, viktige milimeterne. Snakk om låt, og nå gleder vi oss ubegripelig mye til vi får høre hele skiva i morgen.

Her er det på sin plass å ta med hele teksten. Sett på play, nyt og la en tåre trille. 

God morgen, min kjære
Har du sovet godt?
Med alle englene på plass
Og har du kanskje drømt om meg?
Som også jeg har drømt om deg

God morgen, min kjære
Nå er dagen her
Så klar og blå og full av liv
Det er jeg ganske sikker på
At også du fornemmer nå

God dag, min kjære
Livet går sin gang
Selv om du er et annet sted
Men hvor du enn befinner deg
Så er du alltid her hos meg

God dag, min kjære
Det jeg lurte på
Er hva du gjør der oppe nå
Du møter sikkert alle de
Som var hos oss da vi var vi

Hva snakker dere om, der ved St. Peters bord?
Når dere svever på vår lille jord
Jeg håper at hos dere er det bare fred
Du vet jo hva vi sliter med

God kveld, min kjære
Mørket faller på
Og stjerner lyser over meg
Jeg ser opp på vår Melkevei
Den største stjernen der er deg

God natt, min kjære
Nå har dagen endt
Og snart så skal jeg sovne inn
Og drømme om at du er her
Så varm og god og like nær

Benny Borg. Denne karen fra Göteborg som ble stjerne her til lands på begynnelsen av 70-tallet, først og fremst gjennom sitt samarbeid med Tromsø-jenta Kirsti Sparboe, som han òg var gift med. For meg ble han en liten helt etter å ha spilt inn "Balladen Om Morgan Kane", noe som var beintøft for en tass som leste hele Morgan Kane-serien to ganger, og ellers slukte alt av Louis Masterson/Kjell Hallbing. Så ble det samarbeid med Lille Grethe Kausland og Dizzie Tunes, og det ble mer fokus på show enn musikk.

Da han jobbet sammen med Dizzie Tunes var det først og fremst som Elvis-imitator at han ble populær, en jobb han gjorde såpass bra at jeg i min pre-tenåringsperiode mente at han var en like tøff svenske som Ingemar Stenmark og Bjørn Borg. Etter å ha forlatt Ingvar Numme & co ble det noen soloprosjekter, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har lagt mye merke til Benny etter hans prosjekt med Oslo Nye Teater, Balladen Om Cornelis Vreeswijk.

Benny Borg har så definitivt nese for gode artister, med Elvis og Cornelis som store favoritter, og når han i tillegg har brukt mye tid på å fordype seg i Johnny Cash, så burde jeg egentlig ikke bli såpass sjokkskadet som jeg ble da singelen "God Morgen, Min Kjære" ble sluppet. Men, det ble jeg altså. Virkelig.

Rune Letrud hos Dust of Daylight skrev i ei melding til meg at det var så mye musikk han skulle ha sjekket ut, men at han ikke kom av flekken pga denne svensken, som vel snart må regnes som norsk, etter å ha bodd her i 47 år. Letrud påstod at han rett og slett var slengt i veggen av skiva hans, og at singelen som omtales her kunne stå som et greit bilde på denne voldsomme behandlingen av hans hode og hjerte. Jeg måtte jo selvsagt kaste meg rett på låten, og skjønte nøyaktig hva han bablet om før femten sekunder var unnagjort. Hva faen skulle dette bety? En norsk Johnny Cash? Johnny på American Recordings, med Rick Rubin bak spakene, slo uunngåelig inn i skallen, og da er det pinadø gjort mye riktig.

Låten er altså en samtale mellom Benny og hans nylig avdøde kone, og for en bløt og lett påvirkelig tromsøværing så er scena rigga for ståpels, klump i halsen og kjappe hjerteslag. Når han så etter 12 sekunder høres ut som Johnny Cash på Unchained fra 1996, den akustiske gitaren får besøk av ei fele, et piano, og et band som tydelig vet nøyaktig hva de holder på med, så skjønner jeg at vi ikke bare har fått vår norske Cash, vi har en norsk Rick Rubin som styrer produksjonen. Produsent er ingen ringere enn Rune Berg, frontmannen fra tøffe The Margarets, og her har han tatt med seg sitt nåværende band, Number Seven Deli. Det har vært vellykket. Veldig vellykket.

Sånn avslutningsvis; det at Sigmund Groven får boltre seg det siste halvminuttet gjør overhode ingenting. Herligheten får akkurat det nasjonalromantiske draget som løfter låten de siste, viktige milimeterne. Snakk om låt, og nå gleder vi oss ubegripelig mye til vi får høre hele skiva i morgen.

Her er det på sin plass å ta med hele teksten. Sett på play, nyt og la en tåre trille. 

God morgen, min kjære
Har du sovet godt?
Med alle englene på plass
Og har du kanskje drømt om meg?
Som også jeg har drømt om deg

God morgen, min kjære
Nå er dagen her
Så klar og blå og full av liv
Det er jeg ganske sikker på
At også du fornemmer nå

God dag, min kjære
Livet går sin gang
Selv om du er et annet sted
Men hvor du enn befinner deg
Så er du alltid her hos meg

God dag, min kjære
Det jeg lurte på
Er hva du gjør der oppe nå
Du møter sikkert alle de
Som var hos oss da vi var vi

Hva snakker dere om, der ved St. Peters bord?
Når dere svever på vår lille jord
Jeg håper at hos dere er det bare fred
Du vet jo hva vi sliter med

God kveld, min kjære
Mørket faller på
Og stjerner lyser over meg
Jeg ser opp på vår Melkevei
Den største stjernen der er deg

God natt, min kjære
Nå har dagen endt
Og snart så skal jeg sovne inn
Og drømme om at du er her
Så varm og god og like nær

 

https://open.spotify.com/album/0HPvIsyIsAJHX7xTINVnUA